نماز،حل المشاکل،هیئت زوارالحسین

نماز ، حل المشاکل

ساختار فطری انسان به گونه ای تشکیل یافته است که انسان در همه حالات نیاز به پرستش و عبادت دارد.عبودیت و بندگی انسان از طرفی خلاء موجود در نهان انسان را پر می کند و از طرف دیگر باعث رشد و تکامل و رسیدن به مقام قرب الهی می شود . بهترین راه پرستش و بندگی انسان ها به جای آوردن نماز است.
نماز رابطه انسان با خداست  و مایه صفای روح و پاکی دل و پیدایش روح تقوا و تربیت انسان و پرهیز ار گناهان است. طبق روایات وارده در کتب حدیثی ما مهمترین عبادت بندگان نماز می باشد که اگر مورد قبول درگاه الهی واقع شود عبادات دیگر نیز قبول خواهد شد و اگر قبول نگردد اعمال دیگر نیز قبول نخواهد شد[1] . پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:کسی که نمازهای پنج گانه را انجام میدهد از گناهان پاک می شود همانگونه که اگر شبانه روز پنج مرتبه در نهر آبی شست و شو کند اثری از آلودگی در بدنش باقی نمی ماند[2]. به همین خاطر در آیات و روایات بر آن تاکید بسیار شده است و ترک آن را از بزرگترین گناهان کبیره به شمار می آورند[3].
از آنجا که این عمل دارای آثار و برکات بسیاری می باشد ، برای درک آن آثار باید در بجا آوردن این فریضه الهی چند نکته را در نظر گرفت:
1-توبه و استغفار کردن قبل از نماز.
2-به دلیل آنکه نماز یک عمل عبادی است، باید تمام شرایطی که در صحت نماز دخیل می باشد را رعایت کرد. (به کتاب های توضیح المسائل مراجع رجوع شود).
3- بهتر است انسان برای نماز تمیز ترین لباس های خود را بپوشد و به خود عطر بزند چرا که امام صادق عليه السلام می فرمایند: دو ركعت نمازى كه شخص عطر زده بخواند، برتر از هفتاد ركعت نمازى است كه شخص عطر نزده بخواند[4].
4-  سزاوار است انسان نماز را در اول وقت بخواند و به آن اهمیت بسیار دهد. خداوند با کسانی که در بجا آوردن نماز کاهلی کنند به تندی سخن گفته و "ویل" که یکی از چاه های جهنم است را به آنان وعده داده است[5] .
5- از تند خواندن نماز که ممکن است مایه خرابی نماز گردد جداً پرهیز شود. امام باقر علیه السلام می فرمایند:روزي پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) وارد مسجد شدند. شخصي را ديدند که با شتاب زدگي نماز مي خواند و رکوع و سجود خود را به صورت ناقص انجام مي دهد. ایشان فرمودند: عمل اين شخص مانند نوک زدن کلاغ بر زمين براي برچيدن دانه است.اگر اين شخص با چنين نمازي بميرد، قطعاً خارج از دين (اسلام) مرده است[6].
6-«حضور قلب » روح نماز می باشد، به همین جهت سزاوار است از آنچه که مایه ی پراکندگی حواس می گردد پرهیز شود.

نماز،حل المشاکل،پوسترشهید محمد علی دولت آبادی،هیئت زوارالحسین

 

برای مشاهده متن کامل،روی ادامه مطلب کلیک کنید!!!


موضوعات مرتبط: آیات و روایت و احادیث ، هیئت های مذهبی ، ادعیه و زیارات
برچسب‌ها: نمازحل المشاکل , پوسترشهیدمحمدعلی دولت آبادی , فواید , هیئت زوارالحسین

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و هفتم مهر ۱۳۹۳ | 22:42 | نویسنده : خادم الحسین(ع) |

حجاب وجهت اقتصادی نهفته درآن،هیئت زوارالحسین(ع)

 

حجاب و جهت اقتصادی نهفته در آن

حجاب واقتصاد

احکام الهی و عالَم تشریع همه حکیمانه و از روی مصالح زیست بشر و زندگی انسانی تدوین گشته است و این در همۀ ادیان به تناسب زمان خود جریان دارد. به ویژه در دین اسلام که کامل ترین ادیان و شریعت نهایی برای بشر است، حکمت موجود در احکام الهی در نهایت درجۀ خود می باشد. اما به سبب نقصان عقل ما انسان های غیر معصوم و نیز دایره ها و اقالیم گسترده ای که ما نسبت بدانها جهل داریم، توان درک علت تدوین احکام را نداریم. کوشش هایی نیز که در این مسیر شده یا ناقص بوده یا منجر به افتادن در چاه قیاس و استحسان و گشوده شدن زبان بی دینان در متناقض و غیر عقلی خواندن احکام دینی گردیده است. از این رو بهترین راه در توجیه علل صدور احکام این است که بگوییم: «این احکام، یقینا حکیمانه تنظیم شده، ولی به سبب اینکه عقل ما نامعصومان توان ره یافتن به کنه و حقیقت آن ها را ندارد، تحلیل عقلی آنها برای ما میسور نیست. اما چون یک نبی معصوم و اوصیای معصوم وی که عقلی کامل و خردی تمام دارند، آن ها را از جانب خداوند برای ما آورده اند، تعبدا آن ها را پذیرفته و ان شاء الله در زمان ظهور منجی اعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) علل و حکمت های تمامی احکام برای ما روشن می گردد.»
در باب احکام، شیخ صدوق کتابی با نام «علل الشرائع» نگاشته است و در آن احکامی که علت آنها یاد شده را جمع فرموده است. اما مجتهدین که درک دقیق تری از احادیث نسبت به محدثان دارند، بسیاری[1] از این علت های ذکر شده در احادیث را «حکمت» می دانند و نه «علت».[2] اما اظهار نظر احتمالی و از باب اینکه ممکن است حکمت فلان حکم، مثلا فلان چیز باشد، ممنوع نیست و چه بسا بر اثر اجتماع عقول و اشتراک خردها بتوان به حکمت واقعی صدور برخی احکام نزدیک شد.

حجاب وجهت اقتصادی نهفته درآن،هیئت زوارالحسین

 

برای مشاهده کامل متن ، روی ادامه مطلب کلیک کنید!!!


موضوعات مرتبط: مقالات و مطالب مذهبی ، عفاف و حجاب
برچسب‌ها: عفاف , حجاب , محجبه , جهت اقتصادی

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه بیست و سوم مهر ۱۳۹۳ | 21:30 | نویسنده : خادم الحسین(ع) |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.